Snart dags för praktik igen, vecka 38, 39 och 40. Har hittat fyra olika gårdar som jag skulle kunna åka till men kan inte bestämma mig till vilken. Annars kan jag välja ut två och åka en vecka vardera och den sista är jag kvar på skolan på, får se helt enkelt, men har mest kollat på spannmål och köttdjur, även sådana som erbjuder turridningar. De inkluderar även allt som tillhör en bondgård och alla gårdar jag kollat på är ekologiska. 
Den första ligger i fåker, utanför Östersund.Gården heter Hallquist gård. Djur: 45 dikor + tjurar. Produkter: Nötkött. Det är en man (typ) som bedriver det själv. Gården har varit ekologisk sen 1995. Tar 6,5 timmar att åka dit med bil. 
 
Den andra är Järkvissle ekogård. Ett gammalt par som har köttproduktion och bedriver "bo på lantgård". Djur: 150 kor, kalvar och ungdjur. Gården har vart ekologisk sedan 1987. Dit tar det ca 5 timmar att åka med bil. 
 
 
3:de gården är Sunnatorps gård. Djur: 35 kor + kalvar. Produkter: Kalvkött, oxkött, korv och salami. Det är en familje gård. Gården ligger i Lund, Malmö och tar 5 timmar och 44 minuter att åka dit med bil. Har varit ekologisk sen 1972. 
 
4:de gården ligger betydligt närmre och tar bara ca en timma att åka till. Den ligger i öresundbro. Djur: 183 dikor och stutar, 2 tjurar. Produkter: Nötkött (kalv & stut), spannmål. Det är tre personer som driver gården, ett gammalt par + en anställd. 
 
Någon av mina läsare som vart på de gårdarna? Praktik såsom besök? :)

 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej